tisdag 9 juni 2015

Grovplanering av Läxverkstan i Edsbyn

Grovplanering Läxverkstan Edsbyn 

v.37/ Upptakt. För att bli trygga i gruppen börjar vi med en presentation av LV och varandra. Samtal i storgrupp om vad vi ska/vill göra tillsammans för att alla från början ska känna att de kan var med och påverka.

v.38/ Träff med enbart faddrar för att tydligöra deras uppdrag och ge förutsättningarna för ett gott samarbete.

v.39/ Starta upp de rutiner som kommer att finnas för att det ska finnas en tydlig struktur på tillfällena: Samling med ”veckans bästa”+ frukt. Uppdelning av läxhjälp (faddrar-barn) och aktivitet.
Aktivitet: Vi Går tipsrundan om oss själva + lekar (multiarena)

v.40/ För att få in rutinerna är upplägget och ge möjlighet till resterande faddrar att bli bekanta är veckan identiskt med veckan innan.

v.41/ För att ge möjlighet till egna uttryck i skapandet delar vi upp barnen så att halva gruppen är med Silja i ateljén. Den andra halvan drar nytta av att i en liten grupp våga läsa högt ur: Högläsning ur ”Cirkusflickan” tillsammans och prata om det lästa. + öva trolleri trix.

v.42/ Vi bakar något tillsammans för att öka trivselfaktorn.

v.43/ Introducera något ”cirkusaktigt”. Introduktion att trolleriboken där läsförståelsen kopplas direkt till trixen man väljer ev. besök av någon som trollar?

v.44/ Höstlov- uppehåll (inbjudan går ut till bibliotekets aktiviteter som är inspirerade av v.43)

v.45/ Samma rutiner. Som aktivitet kommer författaren Camilla Lagerqvist och påbörjar vår saga med oss. Hon lägger fokus på att man kan vara kreativ även med ord. Att tillsammans bygga upp en handling förstärker känslan av att vara delaktig i ett sammanhang och en viktig länk i ett grupparbete.

v.46/ Fortsätta fundera över handlingen tillsammans i smågrupper och dokumentera muntligt den fortsättning man kommer fram till.

v.47/  Se v.41!Den andra halvan till Silja. Övriga läser och blir lästa för och börjar rita bilder till boken.

v.48/ Se v.42!

v.49/ Filmvisning special på Röda kvarn. Alla får bjuda med någon, för att känna att ”man har ngt att komma med”!

v.50/ Återbesök av Camilla Lagerqvist som hjälper oss göra slutet på sagan.

v.51/ ”Julmys”, där vi dukar fram efter önskemål… Pyssel och fika + presentation av vår gemensamt skrivna saga.

 våren 2015

V. 4/ Tårta, Anette fyller år! För att bli synligare som individ och göra det lättare att närma sej de nya gör egna namnskyltar som vi börjar använda. Dela upp vätte-sagan och planera inför filmen.


V.5/ Itpedagog Niklas från mediecentret i Bollnäs kommer. Han hjälper oss att bli bekväma med digitala verktyg. Tanken den gången är att filma valfri scen ur tilldelat kapitel från vätte-sagan med Ipads..


V.6/ Göra klart filmerna. Översätta till andra språk?


V.7/ Önskegång! Spela spel, korsord och bakning?.


V.8/ Fettisdagen. Synliggöra de historiska traditioner som fortfarande är i bruk (främst i Alfta) genom att göra och äta semlor. I grupper får man sedan lösa deckargåtan där läsförståelse och klurigheter går hand i hand Trolleriböckerna som vinst.


V.9/ Hos Silja i ateljén på Vändpunkten.


V. 10/ Sportlov!

V. 11/ ”Arken”, datasalen bokad och krossmedia-konsulenten från region Gävleborg kommer och lär oss om programmering.


V.12/ ”Arken”, vi hjälps åt (med Susanne?) att använda oss av det vi lärde oss gången innan.


V.13/ Anna håller fördrag= inställt


V.14/ För att komma i kontakt med att ”nytt” skapande material blir det Keramikkurs med keramikern Katia Eder (Rädda barnen betalar)


V.15/ Påsklov!

V.16/ En guidad tur på Svenska Fönster Arena. Där en bandyspelare visar tunt och berättar om bandy och om verksamheten.


V.17/ Vi lånar bilar och åker på en utflykt. Visa på några ”guldkorn” som man kanske inte lätt tar sej till på cykel eller till fots.


V.18/ Hos Silja på Vändpunkten.


V.19/ Sista gången. Cykeltur till ridhuset där vi får hälsa på hästarna och blir presenterade för verksamheten där. Vernissage på keramik-utställningen, vi minglar och gör det festligt: barnen som konstnärer i fokus. Diplom och bokgåva


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar